Serie paperArt luchten en natuur werken n.a.v. gedichten van Elbert Gonggrijp

Twee weken geleden kwamen Piet en Els Dees van galerie De Tuinkamer (Hoofddorp) bij me op bezoek, omdat zij mijn werk eerder in galerie De Pomp in Warmond hadden gezien. Zij wilden graag meer werk zien met het idee om volgend jaar mijn werk in hun galerie te exposeren. 

Het was een leuk gesprek en het klikte gelijk. We hebben plannen gemaakt voor iets wat bij mij en mijn man Elbert Gonggrijp al langer op de plank lag. Hij is dichter en ik maak af en toe werken bij zijn gedichten en hij maakt soms gedichten bij mijn werk. Hij heeft in 2018 een serie gedichten geschreven in het thema 'kleur'. Over de hele dag heeft hij de kleuren beschreven, van lucht en natuur, en naar aanleiding daarvan heb ik al 2 werken gemaakt. In totaal zijn het 12 gedichten. 

Eind volgend jaar zullen deze werken dus in Galerie De Tuinkamer hangen met de gedichten van Elbert erbij. En we gaan een gedichtenbundel uitgeven waar ook de kunstwerken in komen. 

Het wordt een uitdaging om alles op tijd af te hebben. Elke maand wil ik 1 werk af hebben. Ondertussen gaat Piet een serie filmpjes maken waarin je kunt zien hoe een werk tot stand komt. Uiteraard zal ook Elbert vertellen over zijn gedichten. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. 

De werken Kobalt en Titaan zijn al klaar. Ze zijn gemaakt van zelfgeschilderde papieren, transparant papier, soms papier uit glossy magazines, geknipt, gescheurd en zo min mogelijk vastgelijmd waardoor er een 3-dimensionaal effect ontstaat. 

Kobalt (80x60cm). 


Kobalt


Naarstig op zoek naar vooruitzicht. Een vage aanvang, het abuis 
van voorzichtige takken. Indringende silhouetten tegen een evident 
blauw. Niets aan de hand, maar het duister onttrekt zich aan de 
oorspronkelijke donkere diepte, het zacht verwijt.

Wat onzichtbaar blijkt moet verder aanschouwd. Joviaal schuddende 
handen. Het kan aanvankelijk nog vergeten, maar zet alvast 
een paraaf onder de schemering. De weg tastend naar elders – 



Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
zondag 21 januari 2018


TITAAN


Het oude, meest vergankelijke. Ik draai stenen op hun rug, 
aanschouw een verschrikt krioelende wereld. Het is niet aan mij 
om dit onbedoelde teniet te doen. De vastomlijnde kronkelige 
lijnen met hun zekere ongewisse toekomst.

Het leven bepaalt zijn onregelmatigheden. Alles kan nog lente,
maar zit verstild aan de takken, buigt gelaten het hoofd. Wensen 
te over.Er klinkt een melodie in het hoofd, wil in het reine,
wil zonovergoten, vergeet alsnog haar misere – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
maandag 22 januari 2018
https://natuurgedichten.blogspot.com



Reacties

Populaire posts van deze blog

Unieke Kunst- en gedichtenbundel 'Nader belicht' van Kunstenaarsduo Conny Lahnstein & Elbert Gonggrijp

De enige echte virtuele ceruleumblauwe trofee op Pomgedichten.nl

Gedichtenbundel In alle dingen van Elbert Gonggrijp, uitgegeven door Conny Lahnstein paperArtist